#36 Římské hradby v Tarragoně

Tarragona patří mezi nejkrásnější místa celého Katalánska. Již dříve jsme vás prostřednictvím naší rubriky seznamovali s dějinami tohoto starobylého města, které sahají až do římských dob. Připomeňme, že Tarraco patřilo mezi kulturní a obchodní střediska antického světa a bylo jedním z největších římských měst na celém Pyrenejském poloostrově. V roce 26. př. Kr. zde dokonce strávil několik měsíců císař Augustus.

Augustus tehdy stál v čele vojska a byli to právě římští vojáci, kteří pomáhali Tarraco budovat, když se podíleli na výstavbě městských hradeb. Údajně se jedná o nejstarší dochovanou římskou stavbu v Evropě mimo Itálii. Členem armády byl také centurion Manius Vibio, který dýkou vyryl do jednoho z kamenů hradební věže prosebnou modlitbu. Žádal jím o ochranu Minervu, bohyni moudrosti. Aniž by to věděl, vytvořil tak nejstarší do dnešních dob dochovaný latinský nápis na celém poloostrově.

Stále impozantní ruiny římských hradeb tedy rozhodně patří mezi pamětihodnosti, které by turisté neměli minout bez povšimnutí. Není totiž mnoho míst, kde se můžete projít skrze stavby, které vybudovaly lidské ruce před více než dvěma tisíciletími.

 

Na hradby je i dnes impozantní pohled

 

Místa, kterými kdysi procházeli i římští vojáci

 

Tarragona se o své pamětihodnosti pečlivě stará

 

Tajuplné útroby římského opevnění

 

Soška Romula, Réma a vlčice odkazuje k římskému původu Tarragony

 

#37 Palau Güell

O tom, že Antoni Gaudí patří mezi nejvýraznější osobnosti architektury Barcelony, svědčí i výrazný prostor, kterého se již slavnému staviteli v naší rubrice Katalánské vyhlídky dostalo. Existuje přitom stále celá řada budov a prostorů, které Gaudí navrhl a o kterých jsme se doposud nezmínili.

Mezi takové patří i slavný Palau Güell. Dům nacházející se pouhý kousíček od světově proslulého bulváru La Rambla lze přitom považovat za jeden z klíčových projektů Gaudího kariéry. Protože stojí přímo v centru Barcelony, dostalo se domu již v době svého vzniku velké mediální pozornosti, navíc byl (alespoň pro pohled z vnějšku) snadno dostupný široké veřejnosti. Antoni Gaudí Palau Güell navrhl na zakázku pro železničního magnáta Eusebiho Güella, samotná stavba byla realizována mezi lety 1886-1888.

Návštěvníci města naleznou Palau Güell na Carrer Nou de la Rambla ve čtvrti El Raval. Jedná se o relativně úzkou ulici, takže kdokoliv si chce čelní stěnu domu skutečně prohlédnout, musí hodně zaklonit hlavu. Ale pohled stojí za to. Fasáda Palau Güell již totiž nese některé typické prvky Gaudího stylu – vliv přírody, oblé tvary, inspiraci maurskou tradicí a jiné. Ne bez důvodu bývá stavba označována za jeden z nejúžasnějších secesních projektů.

Protože se ale jedná o jednu z ranějších Gaudího staveb, byl architekt z vnějšku ještě přeci jen poněkud střídmý. To nejlepší proto dům skrývá až ve svých útrobách, na které se podrobně podíváme v některém z dalších pokračování naší rubriky.

 

Průčelí Palau Güell

 

Ulice, na které se Palau Güell nachází, je poměrně úzká

 

Palau Güell již nese typický rukopis Antonia Gaudího

 

"G" jako Güell

 

Vstup do Palau Güell střeží bájný Fénix

 

#38 La Fábrica

Pokud se řadíte mezi fanoušky architektury, jméno Ricardo Bofill pro vás určitě nebude neznámé. Jedná se o světově proslulého architekta, který mimo mnoho dalších slavných projektů realizoval i několik staveb v České republice.

Mezi Bofillovy nejúžasnější výtvory nepochybně patří stavba nazvaná jednoduše La Fábrica. Jedná se o velkolepý projekt renovace a nové adaptace bývalé gigantické cementárny, jejíž prostory architekt poprvé navštívil v roce 1973. Uchvácen kouzlem industriální jednoduchosti se rozhodl nevyužitý komplex zakoupit a upravit podle své vlastní vize. „Při prohlídce jsme si představovali budoucí prostory a vnímali rozdílné vizuální a estetické trendy, jež se zde vyvíjely živelně od první světové války,“ píše Ricardo Bofill a mimo jiné vyjmenovává „surrealismus v paradoxních schodech vedoucích nikam; absurditu určitých elementů vznášejících se nad dutinami; velké a zbytečné prostory nejrůznějších proporcí, ale kouzelné svým napětím a nepoměrem.“

Realizace projektu sebou konec konců nesla taktéž paradox, protože součástí tvořivého procesu bylo i ničení, nezřídka výbušninami. Zde ale spočívá jedno z hlavních kouzel La Fábrica; prostory, které si lidé spojují s jasným užitím, slouží nyní zcela novým účelům. Součástí komplexu je tedy ateliér Ricarda Bofilla, rezidence Ricarda Bofilla, ubytování pro hosty nebo sál nazvaný La Catedral sloužící pro konání výstav a konferencí. V neposlední řadě pak musíme jako jednu z předností La Fábrica vyzdvihnout park a zahrady plné palem, olivovníků a cypřišů. Architekt chtěl, aby se bývalá cementárna znovu propojila s přírodou, kterou na čas odsunula stranou. La Fábrica proto na mnoha místech stírá rozdíl mezi bývalým vnitřním industriálním prostorem a vnějším prostředím, díky čemuž může být považována za jeden z nejoriginálnějších stavebních projektů nejen celého Katalánska.

Dodejme, že se La Fábrica neuzavírá návštěvníkům, příchod je ovšem potřeba nahlásit s dostatečným předstihem.

 

La Fábrica byla od počátku upravována s cílem propojit komplex bývalé továrny s přírodou.

 

Idustriální architektura dodává celému místu zvláštní kouzlo.

 

"...surrealismus v paradoxních schodech vedoucích nikam..."

 

V La Fábrica se nachází i pokoje pro hosty a Bofillova rezidence.

 

Obří rozměry bývalé cementárny dodávají celému komplexu na velkoleposti.

 

Vysoké oblouky jakoby propojovaly moderní architekturu se středověkou gotikou.

 

#39 Palau Dalmases a večery flamenca

Máte rádi flamenco? Vášnivý i energický, podmanivý a strhující tanec a hudební projev patří mezi tradiční kulturní prvky Španělska. Flamenco se původně vyvinulo v Andalusii v průběhu 15. století a mísí v sobě romské, španělské, indické i židovské prvky. Krom výrazného tanečního projevu představení flamenca nabízí také zpěv, hru na kytaru, rytmické tleskání či hru na cajón.

A protože by sebou mělo flamenco nést silný emotivní prožitek pro vystupující i diváky, nabízí se spojit kulturní představení s výjimečnými kulisami. Starodávný palác Palau Dalmases nacházející se v Barceloně nedaleko Picassova muzea lze za takové prostředí nepochybně považovat. Vystavěn byl v 17. století v rámci rekonstrukce staršího gotického domu, jehož mnohé elementy ale zůstaly dodnes zachovány (například kaple z 15. století). Za nejkrásnější místo Palau Dalmases však bývá považováno barokní nádvoří s překrásným schodištěm krytým dvěma vznosnými oblouky a vyzdobeným elegantními motivy z antických legend.

V Palau Dalmases se dnes konají podle mnohých recenzí nejlepší večery flamenca v Barceloně. Lístek, jehož součástí je také občerstvení, si lze rezervovat ZDE.

 

Barokní nádvoří Palau Dalmases ve dne.

 

Barokní nádvoří Palau Dalmases v noci.

 

Stylové prostředí Palau Dalmases.

 

Flamenco nabízí tanec, zpěv, hru na kytaru a rytmický doprovod.

 

Flamenco je především vášeň.

 

#40 Saló de Cent

O Casa de la Ciutat, radnici města Barcelona nacházející se uprostřed gotické čtvrti na Plaça Sant Jaume, jsme se zmiňovali v 35. díle rubriky Katalánské vyhlídky. Za hlavní klenot komplexu s novorenesančním průčelím bývá považován Saló de Cent, překrásný zasedací sál datovaný do období přechodu vrcholné a pozdní gotiky. Ten v roce 1369 dokončil stavitel Pere Llobet. První zasedání se zde ale konalo později, až 17. srpna 1373 během vlády krále Petra IV. Aragonského. Plochou střechu sálu opticky rozbíjí dlouhé kamenné oblouky, o přírodní osvětlení se staraly čtyři rozety, z nichž se největší nachází nad hlavním vchodem. Výzdobu stropu si v roce 1372 vzali na starost umělci Jaime Canalies, Francesc Jordi a Berenguer Lleonart. Sál se sice v dalších staletích nevyhnul dalším stavitelským úpravám a vnesení například některých barokních prvků, přesto si ponechal svůj jedinečný gotický charakter.

Dodejme, že návštěvníci přicházejí do Saló de Cent přes galeria Gòtica (gotickou galerii). Krásným lomeným obloukům dodávají lehkost tenké sloupky zakončené hlavicemi s postavičkami andělů a květinovými motivy. Galeria Gòtica se otevírá do jednoho z vnitřních nádvoří radnice a je typickou ukázkou architektury barcelonského středověku – podobná malebná nádvoří lze totiž nalézt i v mnoha dalších gotických palácích.

 

Saló de Cent

 

Saló de Cent - pohled na strop

 

Saló de Cent - pohled k hlavnímu vchodu. Povšimněte si v textu zmiňovaných rozet.

 

Gotická galerie - pohled z nádvoří

 

Elegantní gotická galerie

 

Katalánské vyhlídky #1-5
Katalánské vyhlídky #6-10
Katalánské vyhlídky #11-15
Katalánské vyhlídky #16-20
Katalánské vyhlídky #21-25
Katalánské vyhlídky #26-30
Katalánské vyhlídky #31-35

Historie Katalánska #1
Historie Katalánska #2
Historie Katalánska #3
Historie Katalánska #4
Historie Katalánska #5
Historie Katalánska #6

 

Zdroj: tarragonaturisme.cat, kamsevydat.cz, barcelona.de, wikipedia.org, palauguell.cat, archdaily.com, archiweb.cz, ricardobofill.com, palaudalmases.com
Foto: expedia.com, kamsevydat.cz, wikimedia.org, erasmusenbarcelonajessica.blogspot.cz, civicartsproject.com, pinterest.com, fjalonso.blogspot.cz, archdaily.com, blogs.walkerart.org, tripdiy.com, palaudalmases.com, OkoGuide.com, bcnshop.barcelonaturisme.com, canonistas.com, enciclopedia.cat, bcnenfotos.blogspot.cz, sortidesambgracia.com

Komentáře

Pro přidávání komentářů se musíte přihlásit.